Led Zeppelin

Hårdrocken skulle inte se likadan ut om det inte vore för bandet Led Zeppelin. De har gått till historien som ett av de viktigaste hårdrocksbanden genom alla tider och även om deras musikstil skiftade mellan olika genrer var deras bidrag till hårdrocken utan tvekan stort. De spelade bara tillsammans under tolv år innan de bröt med varandra, men under detta decennium – till största delen 1970-talet – hann de släppa klassiska album och låtar. Dessutom har de återförenats tre gånger på senare år, vilket har lett till att även nya fans har fått chansen att se det klassiska bandet live.

Led Zeppelin startades precis i slutet av 1960-talet när hårdrocken ännu inte hade utvecklats till vad den är idag. Då var det band som The Beatles och The Rolling Stones som dominerade listorna och det mer opolerade soundet som Led Zeppelin kom med bröt med den gängse musiksmaken. Snart skulle dock både kritiker och publik övervinnas och Led Zeppelin blev ett av de största banden i hela världen. Faktum är att musikmagasinet Rolling Stone i efterhand har beskrivit Led Zeppelin som 70-talets viktigaste band. Med sina rötter i London i England tog de snart steget över Atlanten och blev omåttligt populära även i USA.

LedZeppelinChicago75_2Den mest kända medlemmen i Led Zeppelin lär vara sångaren Robert Plant. Han var tidigt intresserad av musik, men han saknade rätt bandmedlemmar att utveckla sin musikaliska förmåga med. Det var först när Jimmy Page, en gitarrist från London, satte in en annons i en musiktidning där han sökte efter en sångare som Plant såg sin chans. Page och Plant kom snabbt bra överens i sin gemensamma musiksmak och de skulle utgöra stommen i Led Zeppelin under hela karriären.

Led Zeppelins aktiva karriär som band fick ett tragiskt slut 1980 när trummisen John Bonham dog. Det ledde till att bandet upplöstes och det markerade också slutet på 1970-talet. De överlevande medlemmarna har dock gått vidare till att göra soloprojekt som också har haft stor betydelse för hårdrocken i olika former. Robert Plant och Jimmy Page gjorde till och med ett eget projekt tillsammans som fick stor uppskattning bland de gamla Led Zeppelin-fansen liksom den musikintresserade allmänheten.