Mötley Crüe

Ett av 1980-talets mest populära band var Mötley Crüe. Det är ett glamrock/heavy metal band från USA. Bandet innehöll medlemmar som Vince Neil på sång, Nikki Sixx på bas, Mick Mars på gitarr och Tommy Lee på trummor. Totalt så sålde bandet runt 100 miljoner album runt om i världen. De annonserade den 8 mars år 2013 att de skulle släppa ett album och göra en turné och sedan skulle de splittra bandet.

Bandets start

Nikki Sixx och Tommy Lee grundade bandet 1981. Namnet Mötley Crüe är en annorlunda stavning av motley crew, detta betyder, ungefär, brokig arbetsgrupp. Första singeln kom 1981 och hette ”Stick To Your Guns”. Denna singel trycktes upp i 1 000 exemplar och den delades kostnadsfritt ut till bandets fans under deras konserter. Senare samma år så började bandet spela in sin allra första LP, den kom att heta ”Too Fast for Love”. Denna såldes i cirka 20 000 exemplar och detta gjorde att studion Elektra Records satsade på bandet och skrev kontrakt med dem. De började turnera världen över och fick epitetet ”Världens vildaste band”. Där bandet fanns så fanns alltid droger, sprit, lättklädda kvinnor, slagsmål och snabba bilar. De lättklädda kvinnorna har även varit kända till viss mån, som exempelvis Tommy Lees Pamela Anderson. Hos damerna var det inte fråga om att hitta en elegant höstjacka dam, utan klädesplaggen var betydligt sexigare än så..

Sista spelningen

Det ryktades om att bandet skulle göra sin sista spelning under Sweden Rock Festival år 2015, men sångaren Vince Neil sa då till publiken att ytterligare en konsert skulle hållas på Ericson Globe i Stockholm den 16 november samma år. Turnén de var ute på kallades då för ”The Last Tour” och det blev deras sista turné som band. Denna pågick fram till nyår 2015 då den sista konserten hölls på arenan Staples Center i Los Angeles, USA, som också är bandets hemstad.

Diskografi för bandet

Too Fast for Love (1981)

Shout at the Devil (1983)

Theatre of Pain (1985)

Girls, Girls, Girls (1987)

Dr. Feelgood (1989)

Mörley Crüe (1994)

Generation Swine (1997)

New Tattoo (2000)

Saints of Los Angeles (2008)

Förutom alla dessa album så har de släppt ett antal samlingsalbum och även livealbum.

Förutom Vince Neil, Nikki Sixx, Mick Mars och Tommy Lee som vi tidigare nämnt så har bandet även haft medlemmarna John Corabi mellan 1992 och 1996 som sångare och även Randy Castillo på trummor mellan 1999 och 2002, året han avled. Dessutom så har bandet haft en rad olika turnerande medlemmar, såsom bakgrundssångare och dansare. Några av dessa är Donna McDaniel, Emi Canyn, Jozie DiMaria, Pearl Aday, Samantha Maloney, Morgan Rose, Annalisia Simone, Allison Kyler och Sofia Toufa. Vi får väl se om bandet gör någon comeback i framtiden eller inte.