Van Halen

Den amerikanska hårdrocksgruppen Van Halen bildades 1972, i Kalifornien, USA. Det var de nederländska bröderna, Edvard Van Halen och Alex Van Halen som startade bandet. De flyttade till Kalifornien 1962, och då började Edward (Eddie) att spela klassiskt piano. Under den sista delen av 1960-talet började de två bröderna spela tillsammans, Eddie på trummor och Alex på gitarr. I början på 1970-talet bildade Eddie och Alex sitt första band, ”The Broken Combs”. Bandet blev fort populärt och fick spela på ett flertal fester och de bytte namn igen. År 1972 bildade bröderna ett nytt band igen, och bandet kallade de Genesis. Då spelade Eddie gitarr, Alex på trummor och Mark Stone var basist. I början hyrde bandet ljudsystem av David Lee Roth, men för att spara pengar lät de David börja sjunga i bandet. År 1974 ersatte de Stone med Michael Antony som innan varit basist och sångare i bandet Snake.

Medlemmarna upptäckte med tiden att namnet Genesis redan var upptaget, så det bytte namn ytterligare två gånger. Andra gången blev det ”Van Halen” och det blev det slutgiltiga namnet, och i med det namnet kom deras storhet.

Van Halens storhetstid

I början av 1980-talet hade Van Halens sina mest framgångsrika år i USA. Deras allra största hitlåt ”Jump” fanns med på bandets sjätte album 1984, och är Van Halens enda Billboard-etta. Låten tros även vara en av världens bästa sportlåtar. Än i dag spelas ”Jump” på areobicspass och andra gymaktiviteter. Bandet fick även en Grammynominering för låten, och ledde till Van Halen blev ett känt internationellt hårdrocksband. Andra låtar som blev stora hits var ”Panama” och ”I’ll Wait”, och singlarna har sålts i mer än 10 miljoner exemplar hemma i USA.

Eftersom David Lee Roth egentligen inte gillade att sjunga ”Jump” som han tyckte lät mer som synth än hårdrock, blev det nu kontroverser inom gruppen. Lee Roth bestämmer sig för att lämna gruppen, och 1985 ersätts han av Sammy Hagar. Med Hagar som medlem gav Van Halen ut fyra album, under elva år. Alla albumen nådde även första platsen på Billboard 200. År 1996 valde Hagar att lämna bandet och han ersätts med Gary Cherone som innan var sångare i Extreme. Han medverkade bara på Van Halen III, innan han slutade.

Bandet gjorde ett uppehåll till 2003, för att då återförenas med Sammy Hagar, och då åkte de på en världsturné. Året efter gav de ut ”The Best of Both Worlds” som var ett samlingsalbum, och albumet innehöll tre nya låtar. Dessa låtar gavs även ut som singlar. År 2005 lämnade Hagar återigen bandet, och då återvänder David Le Roth, för en kommersiell turné. Michael Antony fick inget erbjudande att följa med, utan Eddies son Wolfgang Van Halen tog hans plats istället.

Om du studerar musik kan du köpa begagnad kurslitteratur för att läsa mer om bandet. Det finns både kurslitteratur och under 1980-talet gavs det ut böcker, med fakta om bandet och som innehöll många färgfoton.