Yngwie Malmsteen

Author: | Posted in Hårdrocken No comments

Tycker du om hårdrock? Då har du förmodligen hört talas om Yngwie Malmsteen. Han heter egentligen Lars Johan Yngve Lannerbäck och är en av Sveriges största gitarrister inom hårdrock. Yngwie har varit musiker sedan slutet på 70-talet och alltid haft ett band nära till hands, även om han även har agerat som soloartist. Yngwie Malmsteen är känd för sin förmåga att kombinera klassisk musik med hårdrock, något som har kommit att kallas för neoclassisk musik. Han är fortfarande aktiv och är en inspiration för många både inom branschen och utanför.

Myten om Yngwie

Hårdrockare har ofta en mytbild kring sig och Yngwie Malmsteen är inget undantag. Ända sedan han började lira gitarr 1978 har han nått framgång på framgång och i takt med att hans kändisskap har växt har intresset kring honom blivit större. trummisen Anders Johansson har släppt skandalbok om Yngwie där den intresserade kan läsa om alla bråk och duster som denna hårdrockare har varit inblandad i, för onekligen har det varit en del osämja. Den nuvarande bandkonstellationen har funnits sedan 2010 och består av ytterligare tre medlemmar, förutom Anders Johansson och Yngwie själv. Vad de andra medlemmarna har att säga om bråken är ännu oklart.

Ett berömt utbrott

Om någon ropar ”you’ve released the fucking fury” kanske du skrattar lite eftersom det uttrycket har blivit vida känt. Det är inte alla som vet att det faktiskt var själva Yngwie Malmsteen som yttrade dessa ord, ombord på ett flygplan år 1988. Orsaken till dessa upprörda ord kom av att en flygvärdinna hade råkat spilla en kanna vatten över Yngwie. Till saken hör att Yngwie är flygrädd och enligt rykten hade försökt mildra detta med alkohol. Han var redan på den tiden berömd för sitt häftiga temperament och trummisen Anders Johansson förstod snabbt att det var bråk på gång och hann spela in slutet på sin Walkman.

Add Your Comment