Iron Maiden

Iron Maiden bildades i Storbritannien år 1975. I grunden kan bandet sägas ha bildats på egen hand av Steve Harris, som var Iron Maidens basist och huvudsakliga låtskrivare, även om de andra medlemmarna självklart krävdes för att bandet skulle vara fulltaligt. Harris bestämde nämligen på egen hand att han skulle bilda ett band. Om han då kunde veta att bandet skulle bli ett av de mest framgångsrika och inflytelserika heavy metal-banden genom historien förtäljer inte berättelsen, men det var det som hände; Iron Maiden har sålt runt 90 miljoner album sammanlagt under deras karriär.Steve_Harris_521

Harris hade innan han bildade Iron Maiden varit medlem i två andra rockgrupper, Gypsy Kiss och Smiler, men irriterades all mer över att de övriga medlemmarna i dessa band inte kunde eller inte ville spela de låtar som Harris komponerade och skrev. Bildandet av Iron Maiden var därför en mycket medveten process som Harris ägnade ett helt år åt, då han genom tidningsannonser och personliga kontakter letade upp och valde ut de medlemmar som skulle bilda gruppens första uppsättning. Förutom Harris själv bestod den av Dave Sullivan på gitarr, Ron Matthews på trummor, Paul Day som sångare och Terry Rance, också på gitarr. Denna uppsättning förblev dock inte länge, då Harris inte var nöjd med alla sina nya bandmedlemmar. Han tyckte bland annat att gitarristerna inte klarade de tempoväxlingar och snabba solon som han ville ha, och att sångaren inte hade tillräcklig utstrålning på scenen. Paul Day blev därför den första i en lång rad av utbytta medlemmar i Iron Maiden, då han ersattes med Dennis Wilcock. Wilcock införde många av de chockerande element under livespelningar som Iron Maiden kom att förknippas med, till exempel att klä ut sig till blottare och vampyr, eller att skära sig över munnen med ett trubbigt svärd och sedan ”spy” låtsasblod. Efter att framförallt ha livnärt sig på livespelningar under sina första år som band släppte de sitt första album år 1980, vilket skulle bli det första i raden av många album.

Iron Maidens musik är idag klassiker som fortfarande spelas i radio och på pubar och barer. Bli därför inte förvånad om du hör ”The Trooper” eller ”Run to the Hills” nästa gång du dricker en öl i Göteborg, spelar biljard i Stockholm eller kastar dart i Malmö, på något av städernas många uteställen.