The Who

Author: | Posted in Hårdrocken No comments

The Who var ett av banden som bidrog till att det som kallades hard rock blev en populär musikgenre under 1970-talet. The Who bildades redan 1964 i London, och slog igenom i mitten av 1960-talet, vilket innebar att de banade väg för andra band inom genren. De anses vara ett av de mest inflytelserika rockbanden under 1900-talet, och har sålt mer än 100 miljoner album över hela världen. Förutom sin musik var bandet känt för sina scenframträdanden, där de bland annat hade för vana att slå sönder sina instrument.

De ursprungliga medlemmarna i bandet var Roger Daltrey, Pete Townshend och John Entwistle. De tre gick i samma skola under sin uppväxt, och Townshend och Entwistle bildade en jazzgrupp tillsammans. Daltrey gick i året över dem, och kände dem inte under skolgången. Istället var det efter att Daltrey blivit relegerad från skolan, börjat jobba på en byggplats och bildat bandet The Detours som han kom i kontakt med dem, då han såg Entwistle gå och bära en basgitarr på gatan. Så småningom gick både Entwistle och Townshend med i The Detours, och efter några byten av medlemmar i gruppen var alla så när som Keith Moon med från den klassiska uppsättningen, och bandet bytte namn till The Who.The_Who_Hamburg_1972_2

The Whos genombrott kom med låten ”I Can’t Explain”, som kom år 1965 och som blev en stor hit i gruppens hemland. Deras framgång var försäkrad i samband med tre låtar som släpptes senare samma år, ”Anyway, Anyhow, Anywhere”, ”The Kids are Alright” och ”My Generation”. År 1965 kom också gruppens debutalbum, också det med titeln My Generation, och det är ett album som av många kritiker anses vara det bästa debutalbumet inom rockgenren någonsin.

Ett klassiskt fenomen när man talar om rockgrupper som The Who är groupies, det vill säga fans till gruppen (oftast unga kvinnor) som följer med eller följer efter rockgrupper på deras turneringar med förhoppningen om att få ha sex med en av bandmedlemmarna. Idag är både hårdrocksgruppernas och groupie-tjejernas guldålder förbi, men om de hade varit aktiva idag hade de säkerligen uppskattat en sida som Vuxen.se, där man enkelt kan köpa sexleksaker och allt annat man behöver för sitt sexliv.

Add Your Comment